WITOLD
STĘPIEŃ
Marszałek Województwa
Łódzkiego
Do wiadomości:
Paweł Gabara
Dyrektor TWŁ
NSZZ Pracowników
Kultury i Sztuki przy TWŁ
Opinia publiczna
Wnoszę o udostępnienie w
trybie informacji publicznej protokołów z kontroli, które odbywały się w
Teatrze Wielkim w Łodzi, z zastrzeżeniem anonimizacji danych, które podlegają
ochronie.
UZASADNIENIE
Dostęp do informacji
publicznej wynika wprost a art. 61 Konstytucji RP. Stanowi on:
Art. 61. 1. Obywatel ma
prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz
osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie
informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także
innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one
zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu
Państwa. 2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz
wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z
powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu. 3.
Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić wyłącznie ze
względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów
gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego
interesu gospodarczego państwa.
Z całą pewnością działalność Teatru Wielkiego w Łodzi, która jest samorządową instytucją kultury, powinna podlegać nadzorowi ze strony społeczeństwa (narodu), do którego w myśl art. 4 ust. 1 Konstytucji należy władza zwierzchnia. Dostęp do informacji publicznej, o który wnioskuję, jest tym bardziej konieczny, że Dyrekcja TWŁ planuje przesunięcie pracowników realizujących usługi portierskie i bezpośredniej ochrony osób i mienia do firmy zewnętrznej (tzw. outsourcing). Działanie takie powoduje niestabilność zatrudnienia i pociąga za sobą poważne koszta społeczne i psychiczne. Ceną, którą płaci się za niepewność ekonomiczną i rosnące nierówności społeczne, opisana została w wydanej niedawno w Polsce książce „noblisty” z ekonomii Josepha E. Stiglitza. Wystarczy po nią sięgnąć, by przekonać się, jak cena ta jest wysoka. Symptomatyczne jest, że w czasie zbiegły się informacje o planowanych zmianach zatrudnienia w TWŁ ze śmiercią jednego z pracowników, którego te zmiany miałyby dotyczyć.
Wgląd w protokoły pozwala
ocenić, że planowany outsourcing faktycznie
jest dobrym sposobem poszukiwania oszczędności w TWŁ. Być może rozsądniejsze
jest poszukanie oszczędności gdzie indziej. Warto także ocenić gospodarność
władz TWŁ. Pamiętajmy, że niegospodarność stanowi czyn zabroniony, którego
znamiona określa art. 296 Kodeksu Karnego.
Biorąc to wszystko pod
uwagę, wnoszę jak na początku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.